Hannah Arendt

utbildningsvetenskaplig tänkare…mitt val iaf så får det bli.

Försökte se filmen som kom 2012 men den var delvis på tyska så då kända jag att alltför många delar försvann för mig rent språkligt.

Läser i ”Pedagogik för förändring” och där finns en del att ta med i en presentation men måste vänta tills på måndag för att se vad uppgiften faktisk handlar om.

On violence, som kom 1970, argumenterar Arendt att i takt med att samhällets tillväxt växer så behövs en större och mer effektiv administration, vilket kan leda till att den anonyma makt som tjänstemän utövar till slut hotar demokratin. I motvikt till en sådan utveckling förespråkar Arendt mänsklig gemenskap och solidaritet. Hon menar att det är viktigt för människorna att se sig som världsmedborgare i ett pluralistiskt samhälle (självständiga nationer med etniska, religösa, ras och klasskillnader enligt NE). Hon menade att världen hade krympt så att händelser som händer på jordklotet snabbt sprider sig till andra delar av världen. Vi kan inte längre isolera oss från våra grannar. Krig och vld kan aldrig glömmas men människan har en oerhörd kraft att börja om på nytt genom att ta nya initiativ.

Samhället måste bygga på människans förmåga till initiativ (i boken ”Vita activa, oder Vom tätigen Leben”) – dessutom menar hon att samtalet är centralt i alla mellanmänskliga kontakter. Människan behöver ett offentligt-politiskt rum för att utveckla sin humanitet och förverkliga sin kapacitet att vara fri. Det mångfacetterade (…som har många sidor enl NE) samhället ger medborgare alla möjligheter att höra och förstå andras åsikter än sina egna. Klassrummet kan vara en sådan arena. Mångfald har en nästan ontologisk betydelse för henne – alltså att människor ser varandra och världen som mångfacetterade. Hon menar att pluralism och mänsklig gemenskap är en glädje. 

Maktstruktur – Hannah Arendt ”On violence”

Vad säger Arendt om skolan då?

Utbildningsstruktur
Metodik: katederundervisning, dialog och gruppdiskussioner
Traditionell undervisning. Nej till elevstyrd demokrati. Barn behöver vuxna som auktoriteter. Vuxenvärlden får inte abdikera från sitt ansvar.

Johan funderar…

Väldigt spännande eftersom jag tror att dialogen måste uppstå i ett öppet klassrumsklimat utan en auktoritär ledare som styr. Sedan kan jag undra vad som menas med auktoritet ju…det kan ju vara en förebild utan att för den skull vara auktoritär. Tänker oxå hur ska vi kunna bygga ett öppet och demokratiskt samhälle om inte eleverna får lära sig detta i skolan och då se hur det kan fungera. Hur man kan påverka i ett pluralistiskt samhälle? Självklart kan vi som vuxna inte släppa vårt ansvar som just vuxna men jag är övertygad om att en elevstyrd demokrati leder till ett positivare och mer öppet samhälle.
Jag får iofs ha i åtanke att detta skrevs på 70talet och samhället har utvecklats mycket sedan dess.  Elever i dag är vana att få uttrycka sina åsikter och att få ha synpunkter på hur saker och ting sköts och ordnas. Positivt tycker jag. Men eleverna är unga och måste lära sig hur man agerar i en demokrati – det betyder inte att man kan få exakt som man vill varje gång. Och där har vi en bit kvar tills vi är framme…

Fick idag en idé om gruppdiskussioner – att utgå från olika bilder, för fördjupade diskussioner och på olika nivåer skulle detta kunna visa på olika förståelse av ex. begrepp inom tekniska system efter ett ämnesövergripande projekt….hmmm spännande tanke från Maurizio.

Men valet föll på Freinet

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s